RIIKAN MATKA 2017

SuPer ao.407 perinteinen kesäreissu kohdistui tänä vuonna Riikaan,
7.8.-10.8.2017 välisenä aikana. Ilmat suosivat reissuryhmäämme, mieliala oli korkealla
ja matkalla saimme myös idean ensi kesän kohteesta.

Ma 7.8. oli iltalähtö ja bussi kaarsi hakemaan osan Hollolan tk:n pihasta ja loput Lahden keskustasta.
Matka jatkui omalla bussilla matkaten Helsinkiin satamaan, josta saapui vielä muutama henkilö lisää.
Yö meni risteillen ja nukkuen.
Ti 8.8. aamuna meninne Tallinnassa KOCHI AIDAD -nimiseen panimoravintolaan aamupalalle. Siellä nautimme
runsaan aamupalan ja matkamme jatkui kohti Riikaa. Matka oli pitkä ja tv:stä tuli perin tylsää katsottavaa.
Jottei matkamme ollut ihan tylsä, päästi meidän kuskimme kirmailemaan meidät muutamaan otteeseen meren rantaan.
Saavuimme perille iltapäivällä. Saimme hieman hengähdysaikaa ja illalla pääsimme syömään pitkän kaavan kautta.
Lido-perheravintola on elämyksellinen paikka, kauniilla paikalla vähän matkaa Riikan keskustasta.
Alkupaloiksi oli montaa erilaista tuotetta, kanaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä. Meinasi maha jo alkupaloista tulla täyteen,
pääruoaksi oli myös montaa sorttia maistettavaa ja valitettavasti jälkiruoka meiltä jäi nauttimatta, koska matkanjärjestäjä oli
kuvitellut ruokailuaikaa lyhyemmäksi kuin mitä meillä meni. No mutta nälkä lähti. Ruokailun hinta oli huomioitu jo matkmianmaksuissa.
Sitten olikin aika mennä mahan viereen maate. Osa jäi bussista katsomaan nähtävyyksiä ja tutustumaan kaupunkiin.
Ke 9.8. päivä alkoi lämpimänä ja helpotusta ei ilmaan ollut luvassa. Ei se mitään, aurinko oli ollut perin harvinaisuus tänä kesänä
meillä alkoi 3 tunnin turistikierros, matkaoppaamme kertoi auliisti Riikan historiasta ja nykyisyydestä. Paljon oli vanhoja rakennuksia,
kirkkoja joka uskontokunnalle ja maan pressakin olisi linnantornissa liehuvan lipun mukaan kotona, emme käyneet tervehtimässä.
Pariin otteeseen kävimme jalkautumassa bussista, tutustuen vanhaan kaupunkiin ja sen ympäristöön.
Kiertoajelun jälkeen lähdimme tutustumaan kaupunkiin omatoimisesti ja shoppailuhullut löysivät paljon matkamuistoja...kenkiä, talvitakkeja, huiveja yms.
Hieman maltoimme hengähtää ja kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa keskellä Riikaa ja nautimme kiireettömästä päivästä.
To 10.8. alkoi suuri matkapäivä, vielä olisi ollut kiva jäädä mutta lomakin oli lopuillaan.
Ensin pakkauduimme bussiin ja ajelimme kohti Riikan ja Viron rajaa, siellä kävimme ostamassa janojuomaa matkalle edullisesti,
jotkut enemmän jotkut vähemmän. Bussimme vei meidät ensin Pärnuuseen jossa nautimme pikalounaan. Kaunis olisi ollut sekin kaupunki,
mutta matkan oli jatkuttava. Bussimme vei meidät Tallinnaan, jossa kävimme tuhlaamassa viimeiset pennoset ennen laivaan nousua,
Laiva vei meidät Helsinkiin, jossa nousimme bussiimme joka toi meidät illan pimentyessä kohti kotia. Matkalla muistimme eläköityvää hoitajaamme
Kimmo Pousia, jolle laulaa lurittelimme erään toisen hoitsun tekemän laulukappaleen.
Kimmo oli aivan häkeltynyt saamaastaan huomiosta. Matka oli pitkä ja antoisa, antoi meille työtä tekeville mahdollisuuden katsella vieraita maita ja nauttia omasta ajasta, pois arjen kiireistä.