TARTON MATKA 2016

30 ILOISTA SUPERILAISTA KÄVI TARTOSSA 31.7.-2.8.2016

Bussimme starttasi matkaan Hollolan tk:n pihasta ja Lahden vanhan linja-autoaseman turistipysäkiltä tuli loput kyytiin.
Ilma oli sumuinen ja aurinkokin näyttäytyi pilvien lomasta. Sadesää kuitenkin yllätti Helsingin satamassa. Kuivin jaloin
pääsimme siirtymään laivaan suureen. Reissu Ruotin bussi saattoi matkatavaramme laivan uumeniin.

Seurueemme hajosi laivaan päästyämme, osa nautti aamupalaa, osa janojuomaa erilaista, osa meni shoppailemaan
laivan ostosparatiiseihin. Osa kokeili jopa Bingoa...voittoja emme saaneet. Sadesää seurasi meitä laivamatkan ajan,
onneksi Tallinnaan saavuttuamme bussimme kurvasi nopeasti noutamaan meidät mukaansa kohti 180 km päässä
olevaa matkakohdettamme. Matkalla saimme Super terveisiä...Superin ruskeat matkakassit tuliaisia varten.

Matkalla näimme alavaa maastoa ja paljon kattohaikaroita. Näitä näkyi pitkin matkaa, mutta liikkuvasta autosta oli vaikea
saada yhtään kunnollista kuvaa, sateen piiskatessa bussimme ikkunoita. Muutaman tunnin ajon jälkeen saavuimme
perille pilviseen Tarttoon, saimme hetken jaloitella kunnes matkaoppaamme Reetta ilmaantui ja kiersimme 2 h ristiin
rastiin Emajoen molemmin puolin tutustumassa nähtävyyksiin mm. Toomemäkeen, jossa oli Tarton 1500-luvulla rakennettu
tuomikirkko. Kirkko tosin tuhoitui pahoin jo vuosisatoja sitten. Retkemme jälkeen vastaanotimme Dorpat-hotellista huoneemme
ja kävelimme kostean Tarton keskustan läpi ruokapaikkaamme Ruutikellariin syömään maittavaa ruokaa: Leivän sisällä oli kermainen
lohikeitto sen jälkeen häränlihasta pippuripihvit ja lopuksi kahvin kanssa herkullinen suklaakakku pala jokaiselle.

Osa jäi tämän jälkeen tutustumaan kaupungin iltatarjontaan, osa lähti jo kohti hotellia. Aamulla aamupalan jälkeen lähdimme
Lounakeskukseen shoppailemaan tuliaisia. Kenkiä, pitsivaatteita, käsilaukkuja yms. mukavaa löytyi useammastakin kassista.
Sateinen sää edesauttoi että useimmat eivät viitsineet lähteä kovin pitkälle tutustumaan kaupunkiin. Onneksi sää selkeni iltaa kohden.
Ruokapaikkoja oli monia hyviä kaupungissa, illan lopuksi osa meistä kokoontui Cafe Wildeen nauttimaan ruoasta, juomasta ja
hyvästä seurasta. Illan tullen valot syttyivät, Emajoen sillat olivat väriloistossaan kauniita katsella, Raatihuoneen torilla oli
menossa elokuvafestivaalit. Läksimme nukkumaan, nyt ei päivän kävelyn jälkeen huvittanut enää mitkään yökerhot.

Ti aamuna söimme aamupalan ja Kalevin suklaapuodin ostosten jälkeen taivalsimme viimeisen kerran kauniiden puistojen läpi ja
haimme matkalaukkumme. Bussia vasten otimme lähtökuvan porukastamme ja pakkauduimme lähtöön kohti Tallinnaa,
jossa nautimme lounaan ja teimme vielä viime hetken ostoksia ennen paluuta laivalle, joka toisi meidät kotiin. Satamassa näimme
suuren ulkomaisen risteilijän, joka meidän riemuksemme töräytti laivan torveillaan Loveboat-sarjasta tunnusmusiikkia ennen
lähtöään aavalle merelle. Sää salli meidän vielä silloin istua laivan kannella nauttimasta harvinaisesta ja lämpimästä auringon
paisteesta. Merimatka oli pian ohi ja koko reissumme, iltaa pimenevässä istuimme bussissa Helsingistä kohti Lahtea. Mukava oli
reissu, muistoja mukavia jäi monta. Ties minne ensi vuonna seilaamme.